درد و دلهای تلخ و شيرين يا همان Dolce Amaro اين عصر جمعه در سه اپيزود

تلخ و شیرین ، Dolce Amaro ، صنعت کازمتیک تایلند ، تولید محصولات کازمتیک ، اشتغال بسیار محدود ، مشکل صادرات محصولات ، متخصصین کازمتیک ، سیاستهای حمایتی و تشویقی ، برندهاي كازمتيک ، صنعت کازمتیک ایران .

کلمات کلیدی : تلخ و شیرین ، Dolce Amaro ، صنعت کازمتیک تایلند ، تولید محصولات کازمتیک ، اشتغال بسیار محدود ، مشکل صادرات محصولات ، متخصصین کازمتیک ، سیاستهای حمایتی و تشویقی ، برندهاي كازمتيک ، صنعت کازمتیک ایران .

اپيزود اول:
صنعت كازمتيک تايلند

توليد محصولات كازمتيک در تايلند در سه سطح كارخانجات كوچک ، متوسط و بزرگ صورت مي پذيرد.تايلند در حدود ٧٦٢ كارخانه توليدي دارد كه ٥٢٠ كارخانه كوچک ، ٢٢٠ متوسط و ٢٢ كارخانه بزرگ را شامل مي شود. وضعيت بيزنس حال حاضر صنعت كازمتيک تايلند در مقايسه با كشورهاي پيشرو در اين صنعت چندان قابل مقايسه و مطلوب نيست.

بخش اعظم اين فضاي كسب و كار به ساخت محصولات براي برندهاي خارجي آنهم با صاحبان خارجي اختصاص دارد. فرصتي كه از سوي دولت تايلند در جهت اشتغال زايي در اختيار كمپاني هاي بين المللي بدون هيچ پيش شرط و استراتژي جامع نگري كه همه جوانب منافع ملي را در بر بگيرد ( عملي كه فقط به اشتغال بسيار محدود نيروي كار پايين دست و نه متخصص و تحصيل كرده منجر شده است) قرار داده است .

اپيزود دوم :
مشكل صادرات محصولات تايي

در نتيجه اين اقدام كمپاني هاي تايي پتانسيل كسب درآمد ملي خود را روز به روز از دست داده و به مراتب ضعيف تر از قبل شده و توان ورود به عرصه بين المللي و حضور در ماركت خارج از تايلند خود را نيز از دست داده اند.

براي غلبه بر اين مشكل كارآفرينان و سرمايه گذاران تايي نيازمند انجام تحقيقات گسترده و عميقي براي حفظ توان رقابتي خود براي ورود به عرصه هاي بين المللي بوده و هستند.

در گذشته اكثر محصولات كازمتيک تايلند از گلها و گياهان تايي كه در بسياري از مناطق تايلند يافت مي شود ساخته مي شد. متخصصين كازمتيک تايلند در استفاده از مواد اوليه گياهي يا تركيبي از آنها با مواد سنتتيک كه مورد توجه جوامع غربي و شرقي است تبحر كافي داشته و دارند.

با فراگير شدن تجارت جهاني بيزنس Thai Spaرشد نمود و به صنعت شناخته شده ايي مبدل گرديد اتفاقي كه منجر به افزايش حجم فروش محصولات اين حوزه و محصولات گياهي تايلند شد. بر همين اساس نيز دولت تايلند در جهت ارتقاء سطح صادرات اين محصولات سياستهاي حمايتي و تشويقي خاصي را اتخاذ نمود .

علي رغم افزايش سطح صادرات محصولات كازمتيک تايلند بخصوص در حوزه مورد نظر ، حضور رقباي بسيار جدي و تاثير گذاري از جمله: كره ، ژاپن ، تايوان ، فرانسه امريكا ، استراليا… سبب شد تا برندها و محصولات تايلندي هنوز بخوبي توسط مصرف كنندگان شناخته نشود و اين تهديدي بسيار جدي براي حيات ، توسعه و پايداري هر صنعتي است.

از اين رو محققين صنعت كازمتيک بر آن شدند تا با بررسي همه جانبه تهديدات و فرصتهاي موجود راه حل هايي را براي ورود راحت تر و پايدار تر محصولات و برندهاي تايلندي در كشورهاي ديگر بيابند .

نتايج حاصل از تحقيقات حاوي نكات ارزشمندي است دقت فرماييد:

✔️ يكي از مشكلات عدم پذيرش محصولات تايلندي توسط بسياري از كشورها به دليل ورود كالهاي تقلبي با ليبل كالاي تايلندي با كيفيت بسيار پايين بود در قبل بوده است.

✔️ مشكل بزرگ ديگر عدم شناخت تيم هاي سياستگذار صادرات از ماركت بين المللي و عدم شناخت دقيق از حوزه هاي هدف بود

✔️ يكي ديگر از مشكلات عدم بروز رساني اطلاعات دريافتي تاثير گذار بر ماركت توسط دولت بود و به همين علت عوارض و تعرفه هاي گمركي واردات مواد اوليه براي توليد محصولات بيشتر از كشورهاي رقيب بود.

✔️ نكته ديگر كيفيت و تنوع بسته بندي محصولات تايلندي بيان شده است كه حتي نسبت به كشورهايي همانند چين و كره در سطح پايين تري قرار دارد.

محققين صنعت كازمتيک تايلند درمجموع دريافتند تنها با اتخاذ سياستها و راهبرد هاي استراتژيک ميتوان حياتي پايدار و رو به جلو را براي برندهاي كازمتيک تايلندي مهيا نمود.

اپيزود سوم :
همزاد پنداري من با طرح چند سوال

* حال با بازگشتي به صنعت كازمتيک ايران شما بفرماييد ما تا كنون در اين راستا چه كرده ايم؟

* آيا با اتخاذ سياستهاي مشابه در ورود برندهاي خارجي ، براي تصاحب سهم حداكثري در ماركت ايران با مشكلاتي مشابه روبرو نخواهيم گشت؟

* آيا محصول يا دسته كالايي خاصي را همانند محصولات Spa تايلندي داريم تا در صورت زبانم لال بروز چنين مشكلاتي بتوانيم چشم اميدي به ورود به عرصه هاي صادراتي داشته باشيم؟

* آيا تا كنون جرات انجام پروژه هاي تحقيقاتي مشابهي براي تهديد و خطر سنجي يا فرصت و موفقيت سنجي در صنعت كازمتيک مان را داشته ايم؟

* آيا مسئولين سياستگذار ما در امر صادرات اطلاعات جامعي از بازارهاي هدف دارند ؟

* آيا اطلاعات سياستگذاران ما در حوزه صادرات و واردات از قوانين و مقررات كشورهاي همسايه ، همانند تركيه به روز است ؟

* آيا تعرفه هاي گمركي واردات و احتمالا صادرات مواد اوليه، محصول نهايي در جهت حمايت هوشمند و هدفمند از صنعت داخلي طراحي ،اجرا و از همه مهمتر به روز رساني مي گردد؟

* آيا هنوز با اثبات وجود بيش از ١٥ ميليون مصرف كننده هنوز صحبت و ورود به مباحث بخشي از اين صنعت تابو تلقي مي گردد؟

* آيا ….

محمدا چايت را بنوش كه زياده جسارت است !!! و زندگي Dolce amaro هاي بسيار دارد !

دكتر محمد بقايي 

دکترداروساز و پژوهشگر صنعت كازمتيک

Edited by Artan Akheri

 

دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط