اثر تنباکو بر رنگ لثه و دهان ، ملانوزیز سیگاری ها

اثر تنباکو, رنگ لثه و دهان, ملانوزیز, سیگاری ها, درجه كراتينيزه بودن اپيتليوم, پيگمانتاسيون پوست, جذب نيكوتين, ملانوژنزيز, ترک سيگار و قليان .

کلمات کلیدی : اثر تنباکو, رنگ لثه و دهان, ملانوزیز, سیگاری ها, درجه کراتینیزه بودن اپیتلیوم, پیگمانتاسیون پوست, جذب نیکوتین, ملانوژنزیز, ترک سیگار و قلیان .

رنگ لثه و مخاط دهان تحت تأثیر عوامل متعددی نظیر نحوه خونرسانی، ضخامت و درجه کراتینیزه بودن اپیتلیوم و حضور ملانوسیتها یا سلولهای رنگدانه ساز است. رنگ لثه در میان افراد مختلف متفاوت است و به نظر میرسد با پیگمانتاسیون پوست در ارتباط است. هایپرپیگمانتاسیون لثه به صورت یک تغییر رنگ منتشر و ارغوانی پررنگ و یا بصورت لکه های نامنظم قهوهای و قهوهای روشن دیده می شود.

ملانوزیز سیگاری ها که یک ضایعه خوش خیم دهانی است به صورت هایپرپیگمانتاسیونی با ماکول های متعدد قهوه ایی با قطر کمتر از ١ سانتی متر مشخص می شود. ملانوزیز سیگاری هاممکن است حاصل اثر تنباکوی استعمال شده بر روی سلول های ملانوسیت موجود در آستر بافت پوششی اپیتلیوم مخاط دهان باشد ،تحقیقات زیادی به اثبات رسانده است که ملانین می تواند بسیاری از مواد از جمله دسته ای از داروها را بخود جدب نماید در این بین تمایل زیادی به جذب نیکوتین دارد.

مطالعات نشان داده است نیکوتین و ترکیبات ویژه موجود در تنباکو ( ان-نیتروز آمین ها و بنزوپیرن) ممکن است در بافت حاوی ملانین تجمع نموده و بر روی ملانوژنزیز اثر بگذارد. در یک مطالعه که در سوئد صورت پذیرفت مشخص شد در بین ٣٠١١٨ فرد سفید پوست مورد سنجش ٢١.۵ درصد از افراد سیگاری به ملانوزیز سیگاری ها مبتلا بودند و تنها ٣ درصد از غیر سیگاری ها چنین عارضه ایی را داشته اند.

در مطالعات صورت گرفته در خاورمیانه و هندوستان نیز مشخص شده است که ملانوزیز سیگاری ها شیوع نسبتا بالایی دارد . متاسفانه مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد این نوع از ملانوزیز در بین افراد غیر سیگاری که در معرض غیر مستقیم دود سیگار قرار می گیرند بخصوص در کودکان افراد سیگاری هم دیده می شود.

اثر تنباکو, رنگ لثه و دهان, ملانوزیز, سیگاری ها, درجه کراتینیزه بودن اپیتلیوم, پیگمانتاسیون پوست, جذب نیکوتین, ملانوژنزیز, ترک سیگار و قلیان .در مطالعه دیگری که در کشور خودمان ایران صورت گرفته مشخص شده تغییر رنگهای بافت دهانی در بین خانمهای غیر سیگاری همسران افراد سیگاری نیز افزایش یافته است و در این مطالعه عنوان شده که اگر محیط زندگی آنها کوچکتر از ٧٨ متر مربع باشد این احتمال افزایش می یابد. این هایپر پیگمانتاسیون ها در بین خانمها و در دهه سوم زندگی بیشتر شیوع دارد. ملانوزیز سیگاری ها معمولا در سه سال اول مصرف خود را نشان نمیدهد.

ترک سیگار و قلیان ، رعایت بهداشت ، انجام مراقبتهای شخصی از دهان و دندان ،مراجعه منظم به دندانپزشک و مصرف آنتی اکسیدان های خوراکی از جمله مواردی است که برای درمان و پیشگیری توصیه می گردد./. ₰

✍️ دکتر محمد بقایی
دکترداروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو

edited by Dr.Sh. Farid Far
دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط