بياييد باهم در فضايي حقيقي حرف بزنيم !

انزوای اجتماعی ، فضای حقیقی ، چاقی ، طول عمر ، تنهایی ، جمعیت جوان ، معضل بزرگ اجتماعي ، ترزا مي ، حمایت اجتماعی ،  استعمال دخانيات ، مرگ و میر .

کلمات کلیدی : انزوای اجتماعی ، وزیر تنهایی ، چاقی ، طول عمر ، تنهایی ، جمعیت جوان ، معضل بزرگ اجتماعي ، ترزا مي ، نخست وزیر انگلستان ، حمایت اجتماعی ،  استعمال دخانيات ، مرگ و میر .

چه سمباده نرمي دارد اين تنهايي…

 انتصاب اولين وزير تنهايي در انگلستان

مدتي قبل عده ايي از محققين با انتسار مقاله ايي در مجله the journal Perspectives on Psychological Science اعلام نمودند تنهایی و انزوای اجتماعی درست مثل چاقی، تهدیدی برای طول عمر و سلامت عمومی هستند.

جولین هولت لوانستاد ” و همكارانش در اين مقاله گفته اند از : تاثیر این دو بر سلامت عمومي جامعه حتي با چاقی و اضافه وزن كه عموما آن را خیلی جدی میگیريم قابل مقایسه است.

او مي گويد : اگرچه احتمال دارد افراد سالخورده تنهایی بیشتری را تجربه کرده و با خطر مرگ و میر بیشتری روبرو شوند، اما پیوستگی بین تنهایی و مرگ و میر میان جمعیت جوان خیلی بیشتر از جمعیت سالخورده است.

اما حالا پس از چند سال موضوع تنهايي دوباره در سر خط اخبار اجتماعي جهان قرار گرفته است و ديروز چهارشنبه ١٧ژانويه ٢٠١٨ ، خانم ترزا مي نخست وزير انگلستان ضمن هشدار به اعضاي دولت خود بيان مي كند تنهايي در حال تبديل شدن به يك معضل بزرگ اجتماعي در انگلستان است.

خانم نخست وزير مي گويد :
“براي بسياري از مردم تنهايي واقعيتي تلخ از زندگي مدرن امروزي است .”

انگلستان امروزه درگير نمونه هاي بسيار جدي از تنهايي در جامعه خود است . بر اساس گزارشي كه در سال گذشته توسط Jo Cox Commission on Loneliness منتشر شد مشخص شده است بيش از ٩ ميليون نفر ار جمعيت حدودا ٦٦ ميليون نفري بريتانيا اغلب يا هميشه تنها هستند و احساس تنهايي دارند. و جالب اينكه اين تنهايي ساليانه هزينه ايي معادل ٣ ميليارد دلار را ايجاد مي نمايد.

اما نكته غم انگيز تر اين است كه بر اساس يك تحقيق دولتي ديگر مشخص شده است نزديک به ٢٠٠ هزار نفر از مردم بريتانيا بيش از يک ماه بوده است كه هيچ معاشرت و گفتگويي با افراد خانواده ، دوستان و وابستگانشان نداشته اند.

انزوای اجتماعی ، وزیر تنهایی ، فضای حقیقی ، چاقی ، طول عمر ، تنهایی ، جمعیت جوان ، معضل بزرگ اجتماعي ، ترزا مي ، حمایت اجتماعی ،  استعمال دخانيات ، مرگ و میر .

تحقيقات مي گويد تنهايي نه تنها با اضافه وزن قابل مقايسه است بلكه خطراتي بيشتر از استعمال دخانيات دارد و مي تواند سبب بروز بيماري هاي قلبي عروقي ، افسردگي و حتي مرگ گردد.

متاسفانه انسان های امروزی با تغییر شیوه زندگی تنهاتر شده اند، در گذشته چندین خانواده در یک منزل زندگی می کردند اما هم اکنون هر یک از اعضای خانواده در اتاق مخصوص خود وقت می گذرانند يا سر در پنجره تلفنهاي همراه خود دارند.

روانشناسان براي رهايي از اين مشكل توصیه می كنند که کارهایی را که انسان عادت دارد به تنهایی انجام دهد بهتر است با دیگران انجام دهد یا سعی کند در مراسم جمعی بیشتر شرکت کند.

آنها مي گويند بهترين راه برای مقابله با تنهایی تغییر رفتار است. یکی از درمان های اصلی افسردگی در حال حاضر فعال سازی رفتاری است.

وزیر تنهایی

یعنی زمانی که فرد تعامل کمتری با محیط دارد باعث می شود تقویت کننده کمتری از محیط دریافت کند. هرچه این تقویت کننده ها کمتر باشد، افسردگی حاکم بر فرد بیشتر می شود. راه مقابله با آن این است که فرد تعامل خود را با محیط بیشتر کند تا تقویت کننده های بیشتری دریافت کند.

حمايت هاي اجتماعي نيز به نوعي از بهترين تقويت كننده هاي محيطي تلقي مي گردند.

تحقیقات ثابت کرده است افرادی که حمایت اجتماعی کافی دریافت می کنند، آمار مرگ و میر کمتری دارند، شاید بتوان گفت دوستی برای انسان مثل آفتاب است برای گل ها، همان طور که گل ها برای رشد و نمو نیاز به آفتاب دارند، انسان هم برای رسیدن به تکامل به دوست و حمایت اجتماعی نیاز دارد.

چه سمباده نرمي دارد اين تنهايي
نميدانم صيقل مي دهد جان را
يا كه روحم را سوهان است

دكتر محمد بقايي 

دکترداروساز و پژوهشگر صنعت كازمتيک

Edited by Artan Akheri
Picture of دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط