چهار راهکار برای داشتن صورتی جوانتر ؛ برای صورت سیگاری ها

صورتی جوانتر, صورت سیگاری, استعمال دخانیات, چروک زودرس, افزايش خطوط در اطراف چشم, تنباکو, رفتار تغذیه ای, بازسازی سلول های پوستی, پوستهای خشک .

کلمات کلیدی : صورتی جوانتر, صورت سیگاری, استعمال دخانیات, چروک زودرس, افزایش خطوط در اطراف چشم, تنباکو, رفتار تغذیه ای, بازسازی سلول های پوستی, پوستهای خشک .

استعمال دخانیات می تواند بر سلامت قلب و ریه تاثیر شدیدی گذاشته و همچنین سبب بروز پیر پوستی و چروک زودرس نیز گردد. آسیب های پوستی ناشی از استعمال دخانیات می تواند زمینه ساز ایجاد صورت سیگاری “smoker’s face” با نشانه های از قبیل رنگ پوستی متمایل به خاکستری و افزایش خطوط در اطراف چشم و دهان شود.

سیگار ,تنباکو همچنین دارای اثرات تخریبی بر روی کلاژن و الاستین پوست نیز می باشد . هرچند بازسازی یا بازگشت اثرات پیر پوستی ایجادی بواسطه مصرف طولانی مدت سیگار بسیار دشوار است اما راه هایی برای به حداقل رساندن آن وجود دارد ، که به مرور آنها می پردازیم:

مرحله اول (دوری از استعمال)

توقف یا محدود سازی استعمال دخانیات و تنباکو در جهت ممانعت از آسیب های پوستی ناشی از آن در آینده اولین اقدام است. سیگار می تواند سبب چروک شود و همچنین روند پیر پوستی را نیز تسهیل نماید زیرا نیکوتین موجود در سیگار یک عامل وازوکنستریکتور vasoconstrictor یا تنگ کننده عروق است که می تواند جریان خون ارگانهای بدن از جمله پوست را کاهش دهد.این کاهش جریان خون می تواند پوست را در دریافت اکسیژن و دیگر مواد مغذی مهم از جمله ویتامین A که فاکتوری مهم برای بازسازی سلول های پوستی است دچار مشکل نماید.

صورتی جوانتر, صورت سیگاری, استعمال دخانیات, چروک زودرس, افزایش خطوط در اطراف چشم, تنباکو, رفتار تغذیه ای, بازسازی سلول های پوستی, پوستهای خشک .

تحقیقات نشان داده است جریان خونی محیطی تنها چند دقیقه پس از استعمال دخانیات تا ٣٠ الی۴٠ درصد کاهش می یابد که می تواند تاثیری منفی در روند اکسیژن رسانی به بافتها ایجاد نماید . تنباکو همچنین میتواند سبب بروز استرس های اکسیداتیو و افزایش تولید متالوپروتئیناز ١ ،آنزیمی که کلاژن را مورد تخریب قرار می دهد گردد.

مرحله دوم( اصلاح الگوی تغذیه)

اصلاح و بهبود رفتار تغذیه ای و دریافت غذاهای سالم حاوی منابع خوبی از ویتامین های A و C قدم دومی است که توصیه می گردد. غذاهایی همانند هویج ، بروکلی، سبزیجات و مرکبات از این دست مواد غذایی است. دخانیات می تواند در جذب این دو ویتامین محافظ از پوست بدن تاثیر گذاشته و در نتیجه در عملکرد محافظتی و ترمیمی آن خلل ایجاد نماید. علاوه بر این همواره باید بدن خود را با نوشیدن آب کافی مرطوب نگهدارید و از الکل و نوشیدنی های کافئینه نیز پرهیز نمایید.

مرحله سوم ( مراقبت روزانه از پوست)

مراقبت روزانه از پوست مرحله سوم این پروسه پیشنهادی برای صورتی جوانتر است ، شستشو و تمیزی پوست و سپس استفاده از یک مرطوب کننده مناسب اساس یک مراقبت معمولی را تشکیل می دهند. برای افراد سیگاری توصیه میشود حداقل روزی یک الی دو بار از یک شوینده ملایم پوست یا یک پاک کننده ملایم ترجیحا غیر الکلی استفاده گردد و سپس یک مرطوب کننده پوستهای خشک و ترجیحا حاوی مواد آنتی اکسیدان طبیعی بکار برده شود.

صورتی جوانتر, صورت سیگاری, استعمال دخانیات, چروک زودرس, افزایش خطوط در اطراف چشم, تنباکو, رفتار تغذیه ای, بازسازی سلول های پوستی, پوستهای خشک .

مرحله چهارم (مراقبت تخصصی از پوست)

استفاده از محصولات ضد پیری تخصصی که حاوی ترکیبات ویتامین A و C و دیگر آنتی اکسیدان ها توصیه می گردد. کرمها ، لوسیون ها و سرم های حاوی این مواد که میتوانند مشتقات ویتامین ث یا آ و همچنین انواع پپتاید ها، اسید های آمینه ، آلفا هیدروکسی اسید ها … باشند، روند پیر پوستی ایجادی بواسطه استعمال دخانیات را به تاخیر انداخته و فرصت مناسبی را برای پوست در جهت بازسازی ایجاد می نمایند.

برای داشتن صورتی جوانتر استعمال دخانیات را متوقف یا محدود نمایید، غذایی سالم و سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان مصرف نمایید، مراقبت روزانه و تخصصی از پوستتان را فراموش نکنید تا از ایجاد صورت سیگاری ها در پوستتان دوری نمایید.

✍️ دکتر محمد بقایی
دکترداروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو

edited by artan akheri
دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط