چند توصیه ساده برای افزایش نرمی و لطافت پوست بدن

افزایش نرمی و لطافت پوست بدن, زیبایی و سلامت پوست, بروز خشکى, هوای سرد و رطوبت پایین, شستشو با آب داغ, شوینده با کف زیاد, لایه برداری های فیزیکی, ضد آفتاب .

کلمات کلیدی: افزایش نرمی و لطافت پوست بدن, زیبایی و سلامت پوست, بروز خشکى, هوای سرد و رطوبت پایین, شستشو با آب داغ, شوینده با کف زیاد, لایه برداری های فیزیکی, ضد آفتاب .

زیبایی و سلامت پوست دو  فاکتور در هم تنیده اند و هرگز نمی توان پوستی زیبا و ناسالم داشت لذا توجه به سلامت پوست اولین اصل در حفظ و ایجاد زیبایی در پوست است. نرمی و لطافت از مهمترین ویژگی های یک پوست سالم و زیباست. در هر سن و با داشتن هر نوع پوستی می توان پوستی نرم و لطیف داشت.

نرمی و لطافت لایه ی خارجی پوست یا همان استراتوم کورنئوم سبب تقویت سیستم دفاع فیزیکی آن می گردد و در نتیجه پوست می تواند به سلامت عملکردهای حیاتى خود را انجام دهد. اکثر افرادی که به مراقبت از پوست خود می پردازند توجه ویژه ایی به پوست صورت، گردن و دستان خود دارند ، اما تنها عده کمی از مردم به پوست بدنشان توجه می نمایند.

همین امر سبب مى شود تا دچار خشکى و زبرى پوست در نقاطی از بدن شان گردند. امری که می تواند زمینه ساز مشکلات عدیده ای گردد.

علل بروز خشکى و از دست رفت لطافت و نرمی پوست چیست؟

پوست به دلایل متعددى نرمی و لطافت خود را از دست مى دهد و افزایش نرمی و لطافت پوست بدن نیازمند آگاهی از این موضوعات است:

  • هوای سرد و رطوبت پایین و برخی از مواد و محصولات یا البسه التهاب زا مى تواند سبب خشکى پوست گردد.
  • افزایش سن نیز می تواند سبب خشکی پوست گردد. هر چه فرد مسن تر می شود تعریق و حتی تولید چربی پوست نیز کاهش می یابد و در نتیجه احتمال بروز خشکی افزایش می یابد.
  •  مصرف بسیاری از داروها بخصوص داروهای اعصاب و آرام بخش نیز می تواند سبب خشکی پوست گردد.

تنها با چند تغییر کوچک زیر در مراقبت های روزانه از پوست خود مى توانید تفاوت های محسوسی را پوست و احساس خود ایجاد نمائید.

حال با هم به این تغییرات ساده و کوچک مى پردازیم:

١- شستشو با آب داغ را فراموش کنید

در زمان استحمام از آب ولرم استفاده کنید
شستشوی بدن با آب گرم یا داغ سبب ایجاد قرمزی و التهاب در پوست می گردد و می تواند برای آن استرس زا باشد لذا توصیه می شود در زمان استحمام از آب ولرم استفاده گردد.

٢- از مواد شوینده با کف زیاد ، قدرت شویندگی بالا و اسانس قوی بپرهیزید

صابون های معطر ممکن است در حین و پس از شستشو رایحه ایى مطبوع ایجاد نمایند اما ، بخاطر داشته باشیم آنها آکنده از مواد شیمیایى و التهاب زایی هستند که می توانند سبب بروز مشکل در پوست شوند.

توصیه می گردد از شوینده ایى ملایم بدون اسانس یا با حدقل اسانس استفاده نمایید.

٣- از بکارگیری اسکراب سخت روی پوست تان در حمام بپرهیزید

ممکن است پس از لایه برداری های فیزیکی از طریق اسکراب توسط یک وسیله زبر همانند کیسه های حمام یا لوفا یا محصولات کازمتیک اسکراب حاوی ذرات ساینده احساس خوبی داشته باشید . اما این عمل می تواند سبب ایجاد سرخی و التهاب در پوست ، بخصوص در افرد دارای پوست های حساس گردد.

لذا توصیه می شود از لیف های بسیار نرم و لطیفی برای استحمام استفاده گردد. البته اگر پوستی حساس نداشته و با اسکراب دچار مشکل نمی شوید می توانید هر دو تا سه هفته یکبار اقدام به استفاده از یک اسکراب خفیف برای افزایش نرمی و لطافت پوست بدن نمایید.

۴- حداکثر ١۵ دقیقه حمام کنید

مدت اقامت خود در حمام را کاهش دهید. بسیاری از افراد به اقامت طولانی مدت در حمام عادت دارند. این عمل سبب افزایش برون رفت آب از طریق پوست تان می گردد. لذا توصیه می شود حداکثر ١۵ دقیقه در حمام اقامت نمایید تا فرایند افزایش نرمی و لطافت پوست بدن شما محقق گردد.

۵- حوله زبر آسیب رسان است

از حوله ای نرم پس از استحمام استفاده کنید. بلافاصله پس از خروج از حمام توسط یک حوله خشک ، نرم و تمیز بدنتان را بپوشانید. بخاطر داشته باشید بمار گیری حوله زبر و دارای بافت خشن و خشک نمودن با سرعت و شدت بالا سبب آسیب به پوست تان می گردد.

در بسیاری از موارد اکثر افراد توجهی به سلامت و پاکیزگی حوله حمام شان ندارند .حوله نم دار می تواند خود محل تجمع انواع باکتری ها باشد بخصوص اگر در آفتاب خشک نشود. توصیه می شود حوله را هر هفته پس از استحمام در درجه حرارت حداقل۴٠ درجه شستشو دهید.سپس در هوای آزاد خشک نمایید.

۶- پس از استحمام از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید

پس از خشک نمودن بدن تان از یک مرطوب کننده استفاده نمایید. پس از اینکه با حوله ایی نرم خیسی بدنتان را گرفتید از یک مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید . گاهی اوقات ممکن است برخی از لوسیونهای مرطوب کننده حاوی الکل باشند که خود می تواند سبب بروز خشکی پوست گردد، لذا استفاده از کرم شاید ارجحیت داشته باشد.

توصیه من این است که به لیبل محصول مراجعه کنید تا از بدون الکل بودن آن مطمئن شوید. برای مرطوب کردن بدن تان می توانید از انواع روغن بدن نیز استفاده کنید.

٧- هیچگاه ضد آفتاب فراموش نشود!

همواره توصیه می نماییم قبل از خروج از منزل حتما از ضد آفتاب استفاده نمایید. هر گونه تماسی با آفتاب خطرناک است زیرا می تواند موجب بروز آسیب در پوست گردد. تابش نور آفتاب به علاوه می تواند سبب خشکی و زبری پوست گردد.

افزایش نرمی و لطافت پوست بدن و صورت بسیار به در معرض نور افتاب بودن بستگی دارد، از این رو توصیه می شود قبل از خروج از منزل حتما از یک ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. همواره به شدت تابش آفتاب نیز توجه نموده و هر دو تا سه ساعت ضد آفتاب تان را تکرار نمایید. حال اگر قصد شنا در استخر رو باز یا دریا را دارید حتما از یک کرم یا لوسیون ضد آفتاب مناسب برای پوست بدن تان استفاده نمایید.

٨- به اصلاح الگوی تغذیه ایی تان بپردازید!

ارتباط تنگاتنگی بین تغذیه ، نرمی ،لطافت پوست و زیبایی وجود دارد . میوه، سبزیجات، استفاده از روغنهای خوراکی طبیعی ، و تازه بودن مواد غذایی در این رابطه بسیار مهم هستند. نوشیدن آب به میزان کافی را هرگز فراموش نفرمایید.

مطمئنم با رعایت نکات ساده فوق براحتی می توانید به نرمی ، لطافت و زیبایی پوست بدنتان افزوده و به سلامت آن کمک شایانی نمایید.

✍️ دکتر محمد بقایی
دکترداروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک
مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو

edited by Artan Akheri
دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط