نگاهی گذرا به گیاه بیدگیاه

گیاه مرغ ، بیدگیاه ، گیاه هرطمان ، موسیلاژ ، آکنه روزاسه، ریزوم ، اینترلوکتین ، اپی سلکتین.

کلمات کلیدی : گیاه مرغ ، بیدگیاه ، گیاه هرطمان ، موسیلاژ ، آکنه روزاسه، ریزوم ، اینترلوکتین ، اپی سلکتین.

گیاه مرغ یا بیدگیاه ، Agropyron Repens ، که عموما به نام Couch grass نامیده می شود ، گونه ای چندساله بوده که به عنوان علوفه ، گیاهی دارویی و بیابان زدایی کاربرد دارد. مرغ یا بید گیاه نام یک گونه از تیرهٔ گندمیان است. گیاهی علفی و بیابانی، که به گیاه هرطمان و تیرهٔ گندمیان می‌رسد ریشه های این گیاه رشد سریعی داشته و باعث می شود این گیاه به سرعت پراکنده شود. این گیاه بومی اروپا و آسیاست و در حال حاضر تقریبا در همه جای دنیا می روید. بید گیاه در امریکای شمالی به صورت آفت گیاهی درآمده است.

 گیاه مرغ ، بیدگیاه ، گیاه هرطمان ، موسیلاژ ، آکنه روزاسه، ریزوم ، اینترلوکتین ، اپی سلکتین.گیاه مرغ برگهایی کرکدار و پهن و گلهایی خوشه ای دارد. هر گل آذین بین 3 تا 8 گل دارد. دوره گلدهی از تیر تا شهریور است. طول ساقه بین 40 تا 150 سانتیمتر است. مرغ ریشک نداشته و یا گاهی ریشکهای بسیار کوتاهی دارد. ریزوم های خشک شده مرغ در طب سنتی اروپای شمالی به عنوان خوشبو کننده استفاده می شود. در اتریش،  ریزوم مرغ به عنوان درمان تب به کار می رفت که روش استفاده از آن یا به صورت چای و شربتهای خوراکی بود و یا به صورت خام بر روی پوست قرار می گرفت. برگهای جوان و جوانه گیاه را برخی به صورت خام در سالاد مصرف می نمایند و ریشه آن نیز به صورت پخته قابل مصرف خوراکی است. بیدگیاه در طب گیاهی برای موسیلاژ غنی از ریزوم آن مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه بیدگیاه همچنین برای بیماری های مزمن پوستی همانند آکنه ، دمل و آکنه روزاسه استفاده می شده است. مطالعات بر روی داروهای طب سنتی استرالیا و طب گیاهی ایتالیا نشان می دهد این گیاه دارای اثرات ضد التهابی است ؛ ریزوم های بیدگیاه موجب مهار فعالیت PPARs و NF-Kb و متعاقبا کاهش سطوح ، اینترلوکین 8 و ایی-سلکتین mRNA که روي سلولهـاي انـدوتلیال قرار داشته و در حـین پاسخهاي التهابی عرضه میشوند، می گردد.

Agropyron Repensحاوی Triticin, Rutin, Baicaleine, Hyperoside بوده و به صورت Agropyron Repens Root Extractدر صنعت کازمتیک به عنوان یک ماده ضد التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع مواد اولیه عرضه شده در صنعت کازمتیک از این گیاه ماده ایی است که به صورت زیر عرضه می گردد :

Glycerin (and) Aqua (and) Agropyron Repens Root Extract

دكتر محمد بقايي 

دکترداروساز و پژوهشگر صنعت كازمتيک

 edited by artan akheri
دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط