روتین مراقبت از پوست نوجوانان و جوانان (Teenager)

مراقبت از پوست نوجوانان, تینیجرها, نوجوانان و جوانان, بلوغ, هورمون های جنسی, انواع پوست, پوست های خشک, پوست های چرب, پوست های ترکیبی .

کلمات کلیدی :  مراقبت از پوست نوجوانان, تینیجرها, نوجوانان و جوانان, بلوغ, هورمون های جنسی, انواع پوست, پوست های خشک, پوست های چرب, پوست های ترکیبی .

در فرهنگ غربی یا بهتر است بگویم در زبان انگلیسی و دیگر زبانهای وابسته به لاتین اصطلاحی وجود دارد تحت عنوان تینیجر ، teenager یا teen که شاید در زبان و فرهنگ ما دو گروه ، نوجوان و جوان را شامل گردد. به گروهی از نوجوانان و جوانان که در محدوده ی سنی ١٣ الی ١٩ سال قرار می گیرند تینیجر یا تین می گویند ، گروه سنی ایی که بر اساس زبان انگلیسی پایان سن شان به تین ختم می گردد ، همانند ترتین ، فورتین ، فیفتین ، سیکستین ، سونتین ، هیتتین ، ناینتین که به آنها در مجموع teenagers گفته می شود.

مراقبت از پوست نوجوانان, تینیجرها, نوجوانان و جوانان, بلوغ, هورمون های جنسی, انواع پوست, پوست های خشک, پوست های چرب, پوست های ترکیبی .اگر بخواهیم نگاهی گذرا بر پدیده بلوغ داشته باشیم باید بگوییم، بطور متوسط سن بلوغ در دختران از سن ده الی یازده سالگی آغاز می گردد و این در حالیست که آغاز این دوره در پسران با اندکی تفاوت از دوازده تا سیزده سالگی است.

معمولا پایان بلوغ در دختران فی مابین سنین ١۵-١٧ سالگی و در پسران ۶-١٧ سالگی است. می دانیم آغاز بلوغ با ترشحات انفجاری هورمون های جنسی همراه است ، هورمون هایی که تاثیرات فراوانی را بر پوست و موی افراد نوجوان و جوان میگذارد و گاهی هم از نظر ظاهری و هم از نظر روحی و روانی اثرات جبران ناپذیری بر جای می گذارد، از این رو اتخاذ روشهای خاص در مراقبت از پوست و مو در این دوره از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

از آنجاییکه تینیجرها بخصوص در سنین ابتدایی این دوره ممکن است با اصول مراقبت از پوست آشنا نبوده و خودسرانه اقدام به استفاده از محصولات، روشها یا اقدامات نامناسبی جهت برطرف نمودن مشکلات رخ داده در پوست خود نمایند که شاید خود آغازگر مشکلات بعدی باشند ، بهتر است والدین به مشاوره و راهنمایشان بپردازند.

لذا به والدین عزیز نیز توصیه میشود راهکارهای ساده زیر را جهت ارائه مشاوره مد نظر داشته باشند :

قبل از اتخاذ هر گونه روش یا دستورالعملی برای مراقبت از پوست در هر سن و شرایطی فرد باید بداند دارای چه نوع پوستی است. می دانیم انواع پوست عبارتند از : پوست های طبیعی ، خشک ، چرب و ترکیبی

مراقبت از پوست های طبیعی و معمولی

پوست طبیعی ، دارای ظاهری نرم و لطیف ، بدون هر گونه لک و جوش ، نقطه یا دانه های کوچک قرمز رنگ و پوسته ریزی و خشکی است. منافذ این نوع از پوست ، معمولا باز بوده و سطح پوست نه چرب است و نه خشک . در پوست طبیعی هم ترشح چربی به اندازه صورت می گیرد هم گردش خون به حد مناسبی است.

? اگر شما دارای پوستی طبیعی و نرمال هستید می توانید روزی دو الی سه بار صورتتان را با یک شوینده ملایم همانند یک پن یا فیس واش و آب بشویید و عرق و اجرام را از صورتتان بدون هیچ مشکلی بردارید.

مراقبت از پوست های خشک

پوست خشک ، بی جان ، زبر ، دارای پوسته ریزی ، خارش و منافذی بسته است. مشخص ترین خصیصه پوست خشک ، ریزش غیر طبیعی سلول های مرده پوست از سطح آن است. در پوست طبیعی ترشح طبیعی چربی و ریزش آن به سطح پوست سبب ایجاد سطحی با قابلیت حفظ رطوبت داخلی آن و همزمان حفظ لطافت آن می گردد در حالیکه این عمل در پوست خشک با نقص همراه است. در رژیم مراقبت از پوست نوجوانان و جوانان دارای پوست های خشک و خیلی خشک حتما موارد زیر را رعایت فرمایید.

  1. اگر پوستی خشک دارید، شستشوی روزی یکبار صورتتان با یک شوینده ملایم کافی است. شستن بیش از یک بار می تواند منجر به خشکی پوستتان گردد، توصیه می گردد پس از شستن صورتتان حتما از یک مرطوب کننده مناسب بدون الکل و اسانس استفاده نمایید.
  2. بهتر است مدت اقامت خود در حمام را نیز کاهش دهید. بسیاری از تینیجرها در فصل زمستان به علت کاهش رطوبت هوا پوستشان خشک می گردد بخصوص این مشکل در زمان روشن بودن هواسازهایی که هوای گرم و کم رطوبت را در فضای بسته اتاق با شدتی نسبتا بالا به گردش در می آورند بیشتر می گردد.
  3. اگر پوستی بسیار خشک دارید حداکثر اقامتتان در حمام کمتر از ده دقیقه باشد ، حتی المقدور از صابون استفاده ننماید و از یک بدن شوی مایع همانند شامپوی بدن مناسب پوستهای خشک بهره بگیرید. اگر میتوانید پس از خروج از حمام از یک لوسیون مرطوب کننده یا یک روغن گیاهی مناسب استفاده نمایید. بدانیم لوسیون های حاوی الکل می توانند سبب خشکی بیشتر پوستتان شود.

مراقبت از پوست های چرب

پوست چرب پوستی است با منافذ باز ، ظاهری چرب و براق ، دارای جوشهای سر سیاه و واضح. به علت تاثیر هورمونها بر تولید و ترشح چربی ، هر آنچه بر میزان تولید هورمون تاثیر بگذارد می تواند بر پوست نیز موثر باشد. برخی از متخصصین معتقدند که استرس همانند آنچه قبل و بعد از امتحانات مدرسه یا دانشگاه و کنکور رخ می دهد و همچنین کم خوابی، ممکن است موجب بروز آکنه گردد.

البته قابل ذکر است بسیاری از نوجوانان خود می دانند که آکنه نیز می تواند سبب بروز استرس گردد.

اگر پوستی چرب دارید روزی سه بار صورتتان را با یک صابون مناسب شستشو دهید. اگر احساس می کنید در طول زمان حضورتان در مدرسه نیز نیاز به شستشوی صورتتان دارید از پدهای پاک کننده پوست استفاده نمایید تا از چربی موجود در سطح پوست بکاهید.

 اگر جوشی بر صورتتان دارید هرگز آن را دستکاری نکنید یا نفشارید زیرا این عمل سبب ملتهب شدن آن می گردد و ممکن است سبب ایجاد کیست های آکنه ای و برجای گذاشتن جای جوش گردد، مشکلی که ممکن است بعدها هم هزینه فراوانی بر جای گذارد و هم زیباییتان را به خطر اندازد.

در انتخاب ضد آفتاب یا هر نوع محصول کازمتیک دیگر توجه کافی نمایید تا بر روی آن نوشته شده باشد” غیر کومدون زا ” یعنی منافذ پوستتان را مسدود ننماید و موجب بروز جوش نگردد.

مراقبت از پوست های ترکیبی

در اکثر پوست های ترکیبی شاهد چرب بودن منطقه ایی ‏T-Zone شامل ، پیشانی، بینی و چانه هستیم و در بقیه نقاط پوستی خشک را ملاحظه می نماییم. منافذ پوست باز هستند و بزرگ ، گاهی شاهد جوش های سر سیاه هم هستیم.

البته برخی مواقع بر اساس تغییرات فصل ممکن است جای نقاط چرب و خشک بر روی پوست این افراد عوض شود.

اگر دارای پوستی ترکیبی هستید ، روزی دو الی سه بار پوستتان را با یک شوینده ملایم شستشو نمایید اما پس از خشک نمودن صورتتان در نقاط خشک از کرم یا لوسیون مرطوب کننده استفاده نمایید و به نقاط چرب چیزی نزنید.

در صورت بروز هر گونه جوش بخصوص جوش های ملتهب توصیه میشود حتما به پزشک معالج خود مراجعه نمایید و از هر گونه دستکاری یا خود درمانی در مراقبت از پوست نوجوانان جدا بپرهیزید.

edited by artan akheri
Picture of دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط