بثورات جلدی در کووید-۱۹

بثورات جلدی,کوید-19, بثورات کهیر, بثورات شبه سرمازدگی, انگشتان پای کووید, بثورات تاولی, بثورات کهیر مانند, بثورات ماکوپاپولار, بثورات نکروزیز, لایودو .

کلمات کلیدی: بثورات جلدی,کوید-۱۹, بثورات کهیر, بثورات شبه سرمازدگی, انگشتان پای کووید, بثورات تاولی, بثورات کهیر مانند, بثورات ماکوپاپولار, بثورات نکروزیز, لایودو .

هر روزه شاهد گزارش مواردی از بثورات کهیر مانند یا التهابی پوست همانند بثورات ناشی از سرمازدگی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ توسط پزشکان زیادی در سراسر دنیا هستیم. البته این گزارشات بیشتر مشاهداتی است و واقعا نمی توان گفت که آیا این دست از بثورات از علائم کووید-۱۹ تلقی می گردند یا خیر، و آیا درمان این بثورات نقشی در درمان کووید-۱۹ نیز دارد یا خیر؟

البته تاکنون نه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا CDC و نه سازمان جهانی بهداشت لیست مورد تائیدی از این بثورات پوستی را به عنوان علامتی از کووید-۱۹ ارائه نداده اند. نکته قابل ذکر دیگر اینکه نحوه بوجود آمدن این نوع از بثورات نیز کاملا مشخص نیست. در یک مطالعه که توسط چینی ها در فوریه ۲۰۲۰ منتشر شده آمده است بثورات پوستی تنها در ۰٫۲ درصد از ۱۰۰۰ مورد بیمار کووید مورد بررسی دیده شده است. در حالیکه در مطالعه کوچک تری در ایتالیا این بثورات جلدی در ۲۰٫۴ درصد افراد مبتلا مشاهده شده است.

هرچند تاکنون مشخص نشده است که این ویروس عامل بروز بثورات پوستی یا افزایش آن باشد اما آنچه در بیماری های ویروسی دیگر مثلا در آبله مرغان یا تبخال دیده می شود این است که این بیماری های ویروسی درگیری های پوستی خاصی دارند که در نتیجه التهابی است که با تاثیر بر سیستم ایمنی سلول های پوستی رخ می دهد.

به هر حال بیماری کووید-۱۹ سبب بروز برخی واکنش های پوستی در برخی از بیماران می گردد. پنج نوع بثورات پوستی تاکنون در بیمارن مبتلا به کووید-۱۹ دیده شده است. که عبارتند از :

۱٫ بثورات شبه سرمازدگی

بثورات شبه سرمازدگی بر روی دست و پا که به آنها “انگشتان پای کووید” هم می گویند. این نوع از بثورات که در ۱۹ درصد از بیماران اسپانیایی دارای بثورات رخ داده اغلب با خارش و یا درد همراه است. این بثورات اغلب در بیماران جوان تر رخ داده و معمولا در عفونت های خفیف تر کووید-۱۹ دیده می شود. این بثورات بصورت خود بخود بعدا بتدریج در طول ۱۲ روز برطرف می گردد.

۲٫ بثورات تاولی و شبه تاول

در این نوع از مشکل تاول های ریز و مشابه تاول بر روی شکم یا پشت برخی از بیماران و بر روی بازو ها یا پا های برخی دیگر دیده می شد. بثورات تاولی بیشتر در افراد با سن میانسالی دیده شده و معمولا زودتر از دیگر علائم کووید برطرف می گردد. در این بثورات اغلب خارش وجود دارد و معمولا حدودا بعد از ۱۰ روز برطرف می گردد این مشکل معمولا در ۹ درصد از نمونه های دارای بثورات دیده شده است.

۳٫ بثورات کهیر مانند

این نوع از بثورات کهیر مانند ، خارش دار بصورت برآمدگی های کوچ قرمز رنگ یا پچ های سفید بر روی پوست دیده می شود. اغلب بیمارن این بثورات را بر روی بدن شان بروز می دهند اما در تعداد کمی از نمونه ها در کف دست ها نیز دیده می شود. این بثورات حدود ۷ روز ادامه دارند و معمولا در نمونه های جدی تر بیماری کورونا دیده می شوند و در ۱۹ درصد نمونه های دارای بثورات دیده شده اند.

۴٫ بثورات ماکوپاپولار

این نوع از بثورات بصورت برآمدگی های کوچک بر روی پچ های پوستی مسطح قرمز رنگی دیده می شود. گاهی اوقات این بثورات ماکوپاپولار خارش دار تمایل دارند تا در زمان مشابهی با دیگر علائم کووید برطرف گردند و معمولا در افراد با عفونت های حادتر این ویروس دیده می شود.

این مشکل معمولا ۹ روز در بدن دیده می شود و یکی از شایع ترین بثورات گزارش شده در مطالعات با درصدی معادل ۴۷ درصد نمونه ها بوده است.

۵٫ لایودو یا بثورات نکروزیز

بثورات نکروزیز نام پنجمین نوع و آخرین بثورات مشاهده شده در کووید است. نشانه هایی از ضعف در گردش خون ، در بثوراتی که بصورت پوست های بنفش رنگ در الگویی توری مانند دیده می شود. این مشکل پوستی بیشتر در بیماران مسن تر که بیماری حاد تری نیز دارند دیده می شود. ۶ درصد از مبتلایان به کوید با بثورات جلدی دراین بررسی دارای این مشکل بوده اند.

Edited by Artan Akheri