بررسی ادعای غیر کومدون زا یا غیر آکنه زا در محصولات کازمتیک

ادعای غیر کومدون زا, غیر آکنه زا, محصولات کازمتیک, claim, کومودوژنیک, آکنه ژنتیک, کومودوژن, کالای کازمتیک, فرمولاسیون محصول, افرد دارای پوست چرب .

کلمات کلیدی : ادعای غیر کومدون زا, غیر آکنه زا, محصولات کازمتیک, claim, کومودوژنیک, آکنه ژنتیک, کومودوژن, کالای کازمتیک, فرمولاسیون محصول, افرد دارای پوست چرب .

گذری بر ادعا یا Claim غیر کومدون زا Non-comedogenic یا غیر آکنه زا Non-acnegenic

حتما شما هم تا کنون نام مواد کومودوژنیک یا “کومودون زا” و آکنه ژنیک یا آکنه زا را شنیده اید یا با اصطلاح عاری از مواد کومودوژن یا کومودون زا یا آکنه زا آشنا هستید .

براساس تعریف کتابخانه ملی پزشکی امریکا ، کومدون یک منفذ فولیکول موی بسته شده در سطح پوست است . کومدون میتواند به صورت انسداد سر باز یا همان جوش سرسیاه باشد یا به صورت انسدادی سربسته یا جوش سر سفید مشخص شود. کومدون میتواند با یا بدون آکنه رخ دهد .

اما وقتی محصولی در کازمتیک در لیبل خود از ادعای غیر کومدون زا یا Non-comedogenic ، غیر آکنه زا Non-acnegenic بهره می برد این بدان معنی نیست که تضمینی مبنی بر عدم کومدون زایی وجود دارد.

بلکه ادعایى است بیانگر عدم وجود موادى که می توانند کومدون ایجاد نمایند. یعنی محصول حاوی موادی که سبب انسداد منافذ گردند نیست تا سبب افزایش احتمال بروز آکنه یا کومدون گردد.

بنابر این وقتی فردی دارای پوستی چرب و مستعد آکنه است با دیدن این ادعا بر روی لیبل ترغیب می شود تا از این نوع محصولات استفاده نماید.

“دنیای ادعا یا claim “

دنیای ادعاها یا claims در صنعت کازمتیک دنیایی بسیار پیچیده است . از یک طرف ادعای درج شده در لیبل یک محصول به آن :

*  شخصیت می دهد
*  مزیت رقابتی ایجاد می کند
*  موجب راهنمایی بهتر مصرف کننده می شود …

اما از طرف دیگر باید بر مبنای صداقت باشد ، مبنایی علمی ، صحیح و قانونی داشته باشد و هرگز نباید ابزاری برای فریب مصرف کننده باشد.
شاید پس از پانزده سال فعالیت در زمینه مستمر در دنیای فرمولاسیون و بخصوص ادعا claim ، زیباترین تعبیری که از ادعای مندرج در لیبل یا بسته بندی یک کالای کازمتیک شنیده ام این است:

[su_quote]ادعاها یا claims قول های تضمین شده ایى هستند که یک تولید کننده به مصرف کنندگانش می دهد [/su_quote]

-ادعای غیر کومدون زا و واقعیت های موجود

دوباره به موضوع بحث بر میگردم و تکرار میکنم که، ادعا یا claim غیر کومدون زا به معنی عدم کومدون زایی مطلق نیست بلکه یعنی در فرمولاسیون محصول مورد نظر از مواد کومدون زا بنا بر ادعای تولید کننده استفاده نشده است .
اما مواردی را در مورد این ادعا باید بیان نمود:

١-  سازمان غذا و داروی امریکا FDA هیچ لیستی را از مواد اولیه غیر کومدون زا ارائه و تایید ننموده است.

٢-  علاوه بر این سازمان هیچ سازمان مستقل دیگری نیز مسئولیت تایید این ادعا claim را به صورت رسمی برعهده ندارد .

٣-  هیچ تست استاندارد و یکسانی برای تایید اینکه یک محصول کومدوژنیک می باشد یا خیر وجود ندارد .

۴-  پوست یک ارگان کاملا وابسته به شخص است و اگر محصولی در فردی ایجاد کومدون یا اکنه نماید دلیلی بر اکنه زا بودن در افراد دیگر نیست و بر عکس.

اما با توجه به جمیع جهات می توان گفت این ادعا اگر توسط تولید کننده چه داخلی و چه خارجی و بین المللی با صداقت و بدرستی با توجه به لیستهای موجود غیر رسمی در دنیا یا بنابر اظهارات تولید کنندگان مواد اولیه ، یا بر اساس انجام برخی از تستهای متداول انتخاب شده باشد می تواند مفید باشد.

زیرا این ادعا claim می تواند به افرد دارای پوست چرب و آکنه ایی کمک نماید تا با اطمینان بیشتری از محصولات فوق استفاده نمایند.

دکتر محمد بقایی 

دکترداروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

edited by artan akheri

Picture of دکتر محمد بقایی

دکتر محمد بقایی

دکتر داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط